Träning och hälsa

torsdag 17 januari 2013

Älskade nyttiga äpplen

Älskade nyttiga äpplen

Ett riktigt saftigt och lite syrligt äpple är bland det bästa jag vet. Pink Lady är min absoluta favoritsort, kan äta det som godis. Idag hade jag äpplen dessutom i min gröna smoothie.
Men stämmer det att "Ett äpple om dagen håller doktorn borta"? 
Här får ni lite fakta om äpplen:
  • Äpplen minskar risken för cancer med över 20 %. 
  • Äpplen ger 35 % lägre risk för hjärt- & kärlsjukdom
  • Pektin i äpplen ökar de goda tarmbakterierna. Pektin är ett lösligt kostfiber och håller en god balans på tarmfloran vilket är viktigt för immunsystemet och skyddar mot gastrointestinala störningar.
  • Pektin är blodsockersänkande och sänker det onda LDL-kolesterolet.
  • Äpplen ses som renande, bl.a. toxiner och tungmetaller.
Idag bestod min gröna smoothie av:
  • 2 äpplen
  • 1 näve grönkål
  • 1 näve spenat
  • 2 kiwi
  • Några havtorn
Den blev riktigt läskande god, till och med de väldigt skeptiska människorna på jobbet tyckte den var god så det var ett bra betyg :).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar